איגוד מקצועות הבריאות

ההסתדרות - הבית של העובדים בישראל

כינוס הזום עם יו"ר האיגוד בעניין התיקון לחוק מקצועות הבריאות – סיכום.

סיכום פגישת הזום עם יור איגוד מקצועות הבריאות מר אלי גבאי 3/1/23

כעיקרון הזום נועד לסטודנטים אך הוא נפתח גם למטפלים.

אלי גבאי הציג את תפקידו ואת משמעות האיגוד.

האיגוד והעמותות השונות פעלו למען חקיקת החוק במשך 15 שנים שבהם הושקעו שעות רבות, כספים רבים ואנשים רבים שהתנדבו כדי להביא את החוק לידי חקיקה סופית שהתרחשה ב 2008.

הוסברה משמעות חוק הבריאות (מי רשאי לעסוק, מה הקריטריונים לקבלת התואר, חובת מבחן רישוי בתום הלימודים האקדמאים).

הוסבר שרף הקבלה ע"י המועצה להשכלה גבוהה עלה בצורה חדה, יש ביקוש רב, הלימודים יקרים, קשים ותובעניים .

ב 3 שנים האחרונות חבר הכנסת פינדרוס מיהדות התורה מנסה לקדם חוק שבו ינתנו למורות חרדיות אחרי שנתיים לימודים בסמינר (שאינם קשורים למקצועות הבריאות) + קורס מזורז של חצי שנה כדי שיעסקו במקצועות הבריאות. כל זאת בטענה שיש נשים רבות שהן מורות וגננות ואין להם מקומות תעסוקה ובטענה שיש  חסר מטפלים בקהילה החרדית.

פעמיים היו ניסיונות להעלות את החוק והיתה התגייסות של העמותות, האיגודים כולל בתקשורת כדי לעצור את זה וזה עבד עד להסכמים הקואליציונים של הממשלה הנוכחית.

לפני שבועיים נתגלה ששתי המפלגות החרדיות ש"ס (סעיף 167 בהסכם שלהם) ויהדות התורה (סעיף 193 בהסכם שלהם) שבו הם מעלים הצעת חוק שלאותן מורות חרדיות תהיה הכשרה של מספר חודשים (פחות מחצי שנה!!) כדי שיוכלו לעסוק במקצועות הבריאות.

מאחר שהכשירו בסמינרים לעסוק בהנהלת חשבונות ובהנדסאות, הם מנסים לעשות משם מקפצה למקצועות הבריאות.

יש התחייבות של מפלגות חרדיות ויהי מה כדי להעביר את החוק .

מדובר בזילות של החוק, זילות של העבודה שלנו, עיקור ונטרול החוק ממטרתו וייעודו כראוי במדינה מתוקנת.

כל בר דעת מבין שזה אסון למטופלים, למטפלים וגם ובעיקר למטופלים בקהילה החרדית.

פריצת החוק לא תישאר רק בקהילה החרדית, לא מן הנמנע ובהחלט סביר שבעתיד קהילות נוספות יקפצו על ההזדמנות, ואז החוק כבר לא יהיה רלוונטי, כל מערך מקצועות הבריאות במדינת ישראל מהמובילים בעולם ובארגון הבריאות העולמי יתרוקן מתוכן, בריאות הציבור אינה הפקר.

מאחר שזה נכנס לקווי יסוד של הממשלה וזה נכנס למו"מ החשש הגדול זה שבמו"מ של קח ותן בין מפלגות יעשו את זה על הגב של מקצועות הבריאות.

כדי לסבר את האוזן כבר שבוע שעבר (ב 24 או 26 לחודש) הוגשה הצעת חוק ע"י ח"כ מלכיאלי מש"ס עוד בטרם השבעת הממשלה!!!

הדיון שאמור היה להתקיים בכנסת נדחה כי מלכיאלי מונה לשר והוא לא יכול להגיש הצעות חוק. לכן הוא  העביר זאת לח"כ אחר ממפלגתו כך שכנראה בשבוע הקרוב שוב תוגש ההצעה.

בנוסף לזה, בעקבות החוק הנורווגי (שהשרים מתפטרים מהכנסת ובמקומם נכנסים ח"כ נוספים מאותה מפלגה) , אמור ח"כ פינדרוס להכנס לכנסת והדבר הראשון שהוא הולך לעשות זה להציג גם הוא הצעת חוק כזו. כך שהלחץ גדול.

אלי גבאי ציין שבממשלה הקודמת היתה ועדה בראשות חכ סילמן כיצד לגייס ולשמר אנשים במקצועות הבריאות  במערכת הכללית. הוצעו מיני פתרונות ראויים שהובאו למשרד ראש הממשלה אך מתעלמים מהם ומנסים למצוא פתרונות זולים על גבינו (חלק מהפתרונות שהועלו היו תמריצים ומענקים למטפלים).

 

אז מה הצעדים שנוקט האיגוד?

  1. האיגוד של מקצועות הבריאות נזעק לפני שבועיים היתה פגישה דחופה עם יו"ר ההסתדרות וחברים בכירים בהסתדרות. נשלחו מטעמו שליחים לשר מלכיאלי שהתחמק בטענות כאלו ואחרות, שחסרים אנשים.
  2. שבוע הבא אנשי האיגוד יעלו לכנסת למרתון עם ח"כ מש"ס וגם ניסיון לקבוע פגישה עם יהדות התורה בניסיונות להוריד אותם מהחוק ולנסות להציע פתרונות למצוקה במטפלים בקהילה החרדית (ולא פתרונות להעסקת מורות חרדיות).

פתרונות כגון תמריצים למטפלים ממקצועות הבריאות בעלי רישיון, או גיוס של פנסיונרים של מקצועות הבריאות עם רישיון כדי לפתור את המצוקה המיידית.

  1. כתיבת מכתבים ע"י האיגודים השונים, העמותות, סטודנטיות חרדיות, אנשי רפואה לכל בכירי משרד הבריאות, לראש הממשלה ולח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה.
  2. עצומה שתוגש לראש הממשלה, בימים הקרובים ישלחו קישורים כדי לחתום עליה.
  3. במידה ולא יעזור, הכרזה על סכסוך עבודה והשבתה של כל העבודה בכל המוסדות בקהילה ובבתי חולים ובכל קופות החולים כי אנו נלחמים על הבית, וזו מלחמה שאסור לנו להפסיד בה!

וחלילה אם נפסיד אנחנו נפסיד כל מה שבנינו – מקצועות מדהימים המוערכים ע"י מנכל משרד בריאות, שר הבריאות, הסתדרות רפואית, הסתדרות האחיות ועוד.

  1. בנוסף, צפו להפגנות גדולות בירושלים, בכנסת, משרד הבריאות.

במאבק האחרון ב 2017 האיגוד עצר את ההדרכה של הסטודנטים, ויחד עם הסטודנטים יצאנו כולנו להפגין על רמת וצורת ההכשרה ותשלום למדריכים וזה צלח. רתמו בזמנו גם את הסטודנטים למאבק כי זה מאבק משותף לנו ולהם. לכן גם היום נעשה זום לסטודנטים כדי לגייס אותם ואת יור אגודת הסטודנטים הארצי למאבק.

  1. במידה וכל אלו לא יעזרו או אולי אפילו במקביל לכל הניסיונות הללו תוגש עתירה לבגץ כנגד משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה.

עד אתמול בערב עמדת משרד הבריאות לא היתה ברורה. היה פחד כלשהוא כי שר הבריאות הנכנס הוא דרעי וחששו כנראה לצאת נגדו, נכון לאתמול משרד הבריאות הביע את התנגדותו החד משמעית להעברת החוק.

גם במועצה להשכלה גבוהה נשלח מכתב לפרופ' מקורי ראש המל"ג ע"י ראשי החוגים באוניברסיטאות שונות וגם הוא התנגד.

הבעיה בפוליטיקה שזה קח ותן ויכולים למכור את המטופלים שלנו ואותנו, מערך מקצועות הבריאות תמורת "נזיד עדשים" משיקולים צרים ובחוסר אחריות.

 

 

אם עדיין לא נרשמתם לקבלת עדכונים חמים מאיתנו (בSMS ולמייל), אתם מוזמנים להרשם בלחיצה כאן

×

חלונית עדכון פרטים למי שכבר רשום במערכת.

ההרשמה מיועדת אך ורק למי שסיימו את התואר הראשון לפחות, עברו את מבחני ההסמכה ומחזיקים במספר רישוי של משרד הבריאות לעסוק במקצועות הבריאות (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונה וקלינאות תקשורת).
רישום שאינו עומד בקריטריונים הללו יגרור הליכים משפטיים.
אני מאשר קבלת דיוור ואת נכונות הפרטים. באם יתגלה כי אינם נכונים אני מבין כי הינני מסתכן בתביעה.