איגוד מקצועות הבריאות

ההסתדרות - הבית של העובדים בישראל

מיהי דיאטנית קלינית?

המילים 'דיאטה' או 'דיאטנית' מתקשרות לרובנו לתהליך ירידה במשקל, הכרוך באיסורים והגבלות שונות. ואולם, האמת היא שתפקידה של הדיאטנית (או תזונאית) וגם של דיאטה בכלל, הוא רחב ומגוון בהרבה יותר. פירוש המילה היוונית "דיאטה" הוא אורח חיים, ותפקידה של דיאטנית הוא לראות לנגד עיניה את אורח חייו של המטופל. מטרתה לעזור לו לאמץ אורח חיים בריא יותר, ולאו דווקא לרדת במשקל.

 

דיאטנית עוסקת במגוון רב של תחומים, החל מטיפול אישי במטופלים וקבוצות, דרך בקרה על מוצרים בתעשיית המזון ועד למחקר וקביעת מדיניות לקידום תזונה בריאה במשרד הבריאות.

 

מבחינה קלינית, דיאטנית מלווה מטופלים בשלבים שונים בחייהם. היא מלווה נשים בהיריון ומטפלת בסוכרת היריונית, היא מטפלת בתינוקות או פגים עם כשל בשגשוג, היא עוזרת לילדים עם בררנות אכילה, היא מספקת מענה תזונתי להפרעות אכילה, מתאימה תפריט ותזונה בעת גיל המעבר, ומסייעת ומלווה מבוגרים וקשישים עם חוסר תיאבון או קשיי בליעה.

 

דיאטנית גם לוקחת חלק במערך הטיפול בשלל מחלות או מצבים בריאותיים: בעיות כליה וטיפול בדיאליזה, מחלות של מערכת עיכול, כמו מחלות מעי דלקתיות, סוכרת, כבד שומני, יתר לחץ דם ואי-ספיקת לב, אלרגיות שונות למזון ועוד. הדיאטנית גם אחראית על קביעת תכנית טיפול תזונתי דרך הפה, דרך זונדה (צינור הזנה ישר למערכת העיכול) או דרך הוריד.

 

הדיאטנית מצוידת בידע תזונתי נרחב המבוסס על מדע, בארגז כלים טיפולי עשיר הכולל טכניקות טיפוליות להנעת שינוי ומוטיבציה וכלים פרקטיים ליישומן. למעשה, תפקידה הוא לעזור למטופל לתרגם את הידע התזונתי לשינוי מעשי שישפיע על מניעת מחלות ושיפור איכות החיים, ובעת מחלה יסייע בטיפול בה תוך שיתוף פעולה עם צוות רב מקצועי.

 

חשוב לציין, שדיאטנית מוסמכת לאחר שלוש שנים של לימודים אקדמאיים (תואר ראשון), שבעה חודשי התנסות מעשית, ומבחן ממשלתי של משרד הבריאות. רבות מהדיאטניות ממשיכות בלימודים מתקדמים באקדמיה ומחקר וכן ממשיכות ללמוד ולרכוש ידע במסגרת קורסים מקצועיים במטרה להתמקצע בתחומי התזונה השונים. רק מי שיש ברשותה תעודת רישוי מקצועי בתזונה קלינית מטעם משרד הבריאות רשאית להציג את עצמה כדיאטנית (או תזונאית) בישראל.

 

חוששים מנוכלים? לחצו כאן למאגר הדיאטניות בעלי תעודת מקצוע של משרד הבריאות:

 

https://practitioners.health.gov.il/Practitioners/11

 

מוזמנים להיכנס לאתר עמותת הדיאטנית בישראל "עתיד" – https://www.atid-eatright.org.il/

 

למידע נוסף על עבודת הדיאטנית הקלינית מוזמנים להיכנס לאגף התזונה במשרד הבריאות

 

https://www.health.gov.il/UnitsOffice/HD/PH/nutrition/Pages/default.aspx

 

כדי לקבל מענה לשאלות הישר מדיאטנית, ניתן להצטרף גם לדף הפייסבוק "תשאלו דיאטנית"

 

אוכלים את הראש – כל מה שבוער בתחום התזונה – הפודקאסט של הרשמי של עמותת עתיד , עמותת הדיאטנים של ישראל.

×

חלונית עדכון פרטים למי שכבר רשום במערכת.

ההרשמה מיועדת אך ורק למי שסיימו את התואר הראשון לפחות, עברו את מבחני ההסמכה ומחזיקים במספר רישוי של משרד הבריאות לעסוק במקצועות הבריאות (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונה וקלינאות תקשורת).
רישום שאינו עומד בקריטריונים הללו יגרור הליכים משפטיים.
אני מאשר קבלת דיוור ואת נכונות הפרטים. באם יתגלה כי אינם נכונים אני מבין כי הינני מסתכן בתביעה.