איגוד מקצועות הבריאות

ההסתדרות - הבית של העובדים בישראל

כמה מילים על ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הינו מקצוע טיפולי מקבוצת מקצועות הבריאות הנשען על ידע מתחום מדעי העיסוק, הרפואה, החברה וההתנהגות. המקצוע עוסק בהשגת איכות חיים על ידי מעורבות בעיסוקים משמעותיים לאורך מעגל החיים, כאשר העיסוק האנושי היומיומי מהווה מוקד מרכזי המנחה את העשייה המקצועית מלידה ועד זקנה.

העוסקים בתחום זה מקדמים אנשים לחיות את חייהם במלואם על ידי מניעה, חינוך, שיקום ופיצוי במצבי חולי ובריאות, וכן מעודדים אנשים להשתתף בפעילויות ובתפקידים שונים ורלוונטיים עבורם.

 

העשייה המקצועית בריפוי בעיסוק מתמקדת בעיקרה באנשים בכל הגילאים שאינם נוטלים חלק בעיסוקים המשמעותיים עבורם עקב פציעה, מחלה או מוגבלות או כל סיבה אחרת. ההתערבות המקצועית ניתנת באופן פרטני או קבוצתי במסגרות שונות: בתי חולים וקופות חולים, בתי ספר ומסגרות חינוכיות נוספות, מסגרות רווחה וקהילה תוך מחשבה להעניק שירות בסביבת החיים הטבעית הרלוונטית ביותר עבור אותו אדם. הטיפול כולל הערכה, אבחון וטיפול, שיקום, קידום בריאות, נגישות, הדרכה ומתן המלצות וחוות דעת מקצועיות. תכנית ההתערבות בריפוי בעיסוק נקבעת יחד עם האדם ו/ או משפחתו תוך קביעת מטרות ויעדים משותפים להשגה, תוך התייחסות לשלושה ממדים עיקריים בחייו: האדם, העיסוק והסביבה.

 

האדם- הערכה וניתוח יכולות מול מגבלות תפקוד.

 

העיסוק- בחירת עיסוקים משמעותיים וניתוח המגבלות לעסוק בהם מבחינה מוטורית, סנסורית, קוגניטיבית רגשית ועוד.

 

הסביבה- ניתוח הסביבה בה האדם פועל תוך זיהוי נקודות בהן נדרשות התאמות לאומפטימיזציה של התפקוד.

 

בנוסף, העוסקים בריפוי בעיסוק מבצעים התאמה של סדים ואביזרי עזר לתפקוד וניידות, התאמות של טכנולוגיה מסייעת, ממליצים על שינויים והתאמות דיור על סך ידע מתחומי הארגונומיה והנגישות, וכן מבצעים השמות שיקומיות.

 

מקצוע הריפוי בעיסוק הינו מקצוע אקדמי, הנלמד כיום בארץ באוניברסיטאות ירושלים , תל-אביב , חיפה, במכללת מבח"ר ובקריה האקדמית אונו. הלימודים כוללים לימודים תיאורטיים ותקופות הכשרה מעשיות של 1000 שעות.

 

על פי חוק, על מרפאים בעיסוק לעבוד בבחינה ממשלתית שלאחריה מנפיק משרד הבריאות תעודה לעיסוק במקצוע ריפוי בעיסוק.

 

 

 

למאגר המרפאים בעיסוק בעלי רישיון של משרד הבריאות:

 

https://practitioners.health.gov.i l/Practitioners/14

 

 

×

חלונית עדכון פרטים למי שכבר רשום במערכת.

ההרשמה מיועדת אך ורק למי שסיימו את התואר הראשון לפחות, עברו את מבחני ההסמכה ומחזיקים במספר רישוי של משרד הבריאות לעסוק במקצועות הבריאות (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונה וקלינאות תקשורת).
רישום שאינו עומד בקריטריונים הללו יגרור הליכים משפטיים.
אני מאשר קבלת דיוור ואת נכונות הפרטים. באם יתגלה כי אינם נכונים אני מבין כי הינני מסתכן בתביעה.